از آنجایی که مسیر ریلی عبوری از ایران سریعترین گزینه حمل بار بین شرق آسیا با غرب و مرکز اروپا خواهد بود، چین برای توسعه مناطق غربی و کمتر توسعه یافته خود که از بنادر شرقی این کشور فاصله زیادی دارند، استراتژی تبادل زمینی مواد اولیه و کالا را در نظر گرفته است و از این حیث طرح توسعه مجموعهای از کریدورهای زمینی را در قالب ابتکار کمربند و جاده دنبال میکند و در این میان کریدور ریلی عبوری از ایران اقتصادی ترین مسیر تبادل ریلی کالا بین چین و اروپا است؛ چراکه زمان حمل ریلی بار از چین به اروپا تقریبا یک سوم زمان حمل دریایی بوده و برای کالاهای با ارزش افزوده بالا توجیه پذیر و اقتصادی می باشد.
برای بهره برداری از این مسیر ریلی که از سرخس آغاز و با عبور از پایتخت به غرب کشور می رسد، مستلزم احداث راه آهن تبریز-کارس بعنوان حلقه مفقوده اتصال یکپارچه ریلی بین چین و اروپا می باشد. با اتصال ریلی تبریز به کارس که هم اکنون مطالعات طراحی مسیر آن با همکاری دو کشور ایران و ترکیه در مراحل نهایی قرار دارد، منطقه آزاد ماکو و منطقه ویژه اقتصادی سرخس در جوار شاهراه تراتزیتی چین به اروپا قرار گرفته و با بهره بردن از مزیتهای لجستیکی در کنار مزایای قانونی مناطق و دسترسی به نیروی کار و انرژی ارزان، قابلیت تبدیل شدن به هاب تولید و تجارت و ایفای نقش جدی در زنجیره تولید جهانی کالا را پیدا خواهد کرد.
با توجه به اهمیت جانمایی و قرار گرفتن مراکز لجستیک کشور در مسیر ترانزیت یکپارچه ریلی چین به اروپا از یک سوء و نزدیکی این مراکز به فرودگاههای بین المللی، موجب می گردد تا علاوه بر هم افزایی هم زمان مزیتهای لجستیکی و حمل و نقل ترکیبی و ظرفیتهای ترانزیتی کشور، مراکز لجستیکی نقش محوری و موتور محرک رشد و توسعه تجاری، صنعتی و کشاورزی خواهند شد.
همچنین سرمایه گذاری در مراکز لجستیکی مستقر در مسیر شاهراه ترانزیت ریلی چین به اروپا و ایجاد زون خدمات حمل و نقل و لجستیک و ترمینالهای حمل ونقل ترکیبی و چندوجهی، زون انبارهای عمومی و دمایی و محوطههای دپوی کانتینری و دپوی فله و مخازن، زون صنایع مونتاژ، بسته بندی، سورتینگ و خدمات ارزش افزوده لجستیکی، زون صنایع تبدیلی و… موجب دوجندان شدن مزیتهای صادراتی این مراکز خواهد شد.
حمیدرضا یعقوبی آوینی – مدیر مسئول
دیدگاه شما