عصر کریدورها ؛ ایران مستعد اما منفعل
12 آذر

نقش‌ آفرینی ایران در کارایی کریدورهای منطقه

هرگونه موفقیت یا کارایی کریدورهای اقتصادی در سطح منطقه، به طور قابل ملاحظه‌ای متاثر از حضور و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران شکل خواهند گرفت.

ادامه مطلب
دهکده-لجستیک
5 آذر

جولان مدیران بی تخصص و سیاسیون بی مهارت در صنعت نیمه جان لجستیک

آیا وقت آن فرا نرسیده که فرش قرمز برای افراد بدون دانش، مهارت، تخصص و تجربه مرتبط با صنعت لجستیک در مدیریت ارشد شرکت‌های لجستیکی کشور پهن نکنیم؟

ادامه مطلب
كريدور هندي عربي عبري
31 شهریور

طرح دالان هندی-عربی-عبری در دور زدن ایران

رقابت برای ایجاد کریدورهای جدید تجاری در منطقه‌ای که هارتلند یا قلب جهان نیز نامیده می شود، بالا گرفته است و آمریکا که رهبری غرب در این رقابت بین‌المللی با چین را برعهده دارد، تمام تلاش خود را برای شکست چین در پروژه یک کمربند، یک جاده به کار بسته است.

ادامه مطلب
كيردور-خليج-فارس-درياي-سياه
31 مرداد

ارمنستان گزینه مناسب ترانزیتی در کریدور خلیج فارس به دریای سیاه

با توجه به مشکل ساز بودن جمهوری آذربایجان برای هند و ایران در کریدور خلیج فارس به دریای سیاه، اینک ارمنستان می تواند گزینه مناسبی برای قرار گرفتن در مسیرهای ترانزیتی نوظهور در نظر گرفته شود.

ادامه مطلب
دهکده-لجستیک
19 مرداد

مراکز لجستیک، موتور محرک رشد و توسعه

مراکز لجستیکی کشور نقش محوری در تبدیل این مراکز به هاب تجارت بین المللی و قطب تولید و صادرات محصولات و صنایع تبدیلی ایفا خواهند کرد.

ادامه مطلب
ترانزيت
2 تیر

بهره گیری ناکافی از ظرفیت پتانسیل ترانزیت در ایران

ترانزیت یکی از مزیت‌های اقتصادی کشور بوده که می‌تواند نقش تعیین‌ کننده و موثری داشته باشد. ترانزیت کالا در ایران پتانسیل بالفعل و نعمت خدادادی است، اما متاسفانه نتوانستیم از این نعمت بهره‌ کافی را ببریم.

ادامه مطلب
کریدور ترانزیتی شمال جنوب
10 خرداد

کریدور ترانزیتی عراق، دور زدن برادرانه با چاشنی لبخند!

کریدور ترانزیتی شمال جنوب عراق که در روزهای اخیر قراردادهای آن رسما امضا و از آن رونمایی شد، یکی از تمهیدات عراقی ها برای تبدیل شدن به مسیر اصلی تجارت منطقه است؛ فارغ از این که این کریدور، مسیرهای ایران را کمرنگ تر از قبل کند.

ادامه مطلب
کریدور جدید ترکیه در عراق
23 اردیبهشت

نگاهی به کریدور جدید ترکیه در عراق

امروزه رقابت در میدان کریدورها، نقشی اساسی در جایگاه و آینده کشورها خواهد داشت. قطعا احداث این کریدور، منجر به دور زدن ایران در مناسبات و مراودات تجاری بین المللی خواهد شد و بدون شک تاثیرات منفی بر موقعیت ژئو استراتژیکی و ژئواکونومیکی ایران می گذارد.

ادامه مطلب
ترانزيت ريلي و دريايي
10 اردیبهشت

آیا راه آهن در مسیر تسهیل تجارت و ترانزیت است!؟

سرمایه گذاری در زیر ساخت باید به منفعت ملی در تجارت کشور متجلی شود در غیر این صورت دور ریختن پول است. کما اینکه در ساخت راه آهن هرات ثروت سوزی شده است.

ادامه مطلب
لجستيك بندري
1 اردیبهشت

پایین بودن توان عملیاتی بنادر ایران

ظرفیت بازرگانی بنادر ایران ۲۷۰ میلیون تن کالا در سال است و توان عملیاتی ایران ۱.۸ میلیون TEU است. فرسودگی تجهیزات تخلیه و بارگیری بنادر یکی از علت های توان پایین عملیاتی بنادر در مقایسه با دیگر کشورهای خلیج فارس است.

ادامه مطلب