در دنیای تجارت خارجی امروز، رایزنان بازرگانی به سبب حضور فعال در بازار هدف، از مهمترین عوامل تاثیرگذار در توسعه بازرگانی میان کشور مبدا و بازار هدف و نوک پیکان بازاریابی و فروش محصولات هر کشور میباشند. چراکه با تحلیل وضعیت اجتماعی و اقتصادی، میزان عرضه و تقاضا، تغییر قیمتها، فعالیت رقبای داخلی و خارجی در کشور مقصد، برگزاری نمایشگاههای تجاری، قوانین، مقررات و بخشنامه های گمرکی و نظایر آن میتوانند جامعه تجاری ایران را از آخرین رویدادهای بازار هدف آگاه سازند تا تجار ایرانی بتوانند در این بازار رقابتی، موفقتر عمل نمایند.
از سوی دیگر رایزنان بازرگانی با برقراری ارتباط مستقیم با شخصیتهای تراز اول کشور مورد نظر، روسای سازمانها و بنگاههای اقتصادی و مقامات تصمیم گیرنده در امر تجارت، و همچنین ساماندهی هیاتهای تجاری یا اعزام هیاتهای اقتصادی به داخل کشور میتواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف صادراتی محصولات با نشان ساخت ایران را ایفا نمایند.
اکنون با توجه به نام گذاری سال جاری به نام سال «حمایت از کالای ایرانی»، طبق فرمایش مقام معظم رهبری، اولویت نخست در برقراری ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه است. لذا سفرای ایران باید خود را برای انجام فعالیتهای اقتصادی آماده کنند که در برقراری این روابط، رایزنان اقتصادی هر سفارتخانه پل و رابط میان بخش خصوصی و دولتی دو کشور، نقش مهمی دارند.
لذا از رایزنان بازرگانی انتظار می رود با شناخت کامل و همه جانبه از قوانین و مقررات داخلی ایران و کشور مقصد، از یک رویکرد و مدل مناسب همراه با نوآوری بهره بگیرند تا بتوانند به گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و کشورهای هدف کمک کنند. البته رایزنان بازرگانی باید اختیارات لازم و کافی را برای ایفای نقش خود داشته باشند تا بتوانند فضای مناسبی برای برقراری روابط اقتصادی و بازرگانی میان تجار ایران و دیگر کشورها را فراهم کنند.
در هیمن راستا، میزان افزایش صادرات و حرکت به سمت تراز تجاری مثبت می تواند از جمله شاخص ارزیابی عملکرد رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف باشد زیرا خط کش صادرات، سرمایه گذاری و همین طور اثر گذاری در حجم مبادلات و تراز تجاری، بهترین میزان برای سنجش عملکرد این رایزنان به حساب می آید.
* حمیدرضا یعقوبی آوینی – کارشناس ارشد کسبوکار
دیدگاه شما