حميدرضا يعقوبي آويني
27 شهریور

بازاریابی فرامرزی مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها

رهبرمعظم انقلاب همواره دو راهبرد مهم و اساسی یعنی «خنثی کردن تحریم» و «رفع تحریم» را ترسیم کرده اند و تاکید درست و استراتژیک مبنی بر اولویت خنثی‌سازی تحریم‌ها داشته اند که با بیان این واقعیت که رفع تحریم به دست دشمن است، اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان، بنابراین باید بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشیم، بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم.

خنثی‌سازی تحریم یا همان تبدیل تحریم به فرصت و سمت‌گیری به سوی جهش اقتصادی مستلزم به دست آوردن بازار‌های منطقه‌ای و بین المللی است که به روی کالای ایرانی گشوده باشد و هم‌زمان مراودات اقتصادی و تجاری را جهش‌وار ارتقا دهد.

صادرات کالا به بازار‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با انواع عوامل محیطی، مشتریان و رقبایی سروکار دارد که متفاوت با بازار داخلی در هر کشور هستند که نیازمند مدیریت و استفاده از روش‌های متناسب با بازار‌های هدف و مخاطبان آن است. در گذشته، شتاب و سراسیمگی صادراتی و صادرات اجباری و اضطراری، باعث شده بود تا هر فردی و به هر دلیلی، هر نوع کالایی را به هر بازار و با هر شیوه‌ای صادر کند.

اما امروزه بازاریابی فرامرزی، نیازمند تحقیقات فرامرزی و واقع بینانه و توجه به عوامل گوناگونی همچون آشنایی با تجارت و مدیریت بین‌المللی، شناخت بازار‌های خارجی، شرایط محیطی بازار هدف، انتظارات و خواسته مشتریان خارجی، قوت‌ها و ضعف‌های رقبا، آگاهی از عوامل محیطی اثرگذار بر تبلیغات در کشور‌های مختلف به ویژه عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و قانونی، بررسی و ارزیابی شیوه‌های قیمت گذاری و مجرا‌های توزیع و ارتباط با مشتریان به عنوان عوامل اصلی آمیخته بازاریابی در توسعه صادرات می‌باشند.

در بخش دولتی وزارت صمت به عنوان متولی حوزه صادرات کالا‌های ایران، توسعه دیپلماسی اقتصادی به عنوان راهبردی برای خنثی‌سازی فشار‌های اقتصادی مدنظر قرار داده است و سیاست گذاری‌ها، راهبرد‌ها و برنامه‌های تحولی و کلان خود را بر این مدار تعریف کرده است تا شعار صمت، پیشران پیشرفت ایران اسلامی را در عمل و در راستای تحقق اهداف و چشم انداز‌های این بخش مبتنی بر اسناد بالادستی مانند بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست گذاری‌های مربوط به نا‌م‌گذاری‌های سالانه، محقق سازد.

در بخش خصوصی کسب و کار‌های کوچک، متوسط و برزگ می‌بایست با استفاده از کارشناسان و مشاوران صادراتی، بازاریابی و تبلیغاتی، ضمن برنامه‌ریزی دقیق، تدوین و تنظیم و ایجاد هماهنگی در چینش راهبرد‌های بازاریابی می‌توانند زیربنای افزایش حوزه فعالیت صادراتی در بازار‌های منطقه‌ای و بین المللی را محقق کنند.

در همین راستا شناخت کالا‌ها و خدمات صادراتی و به ویژه رفتار، علاقه، توانایی و آمادگی همراه با درک ضرورت و اهمیت محصول صادراتی به کشور مقصد، زمینه فعالیت خوبی را برای صادرات محصولات در بازار‌های خارجی فراهم می‌آورد و نتایج مثبتی در برخواهد داشت.

از روش‌های نوین برای بازاریابی در بازار‌های بین‌المللی می‌تواند به فضای مجازی اشاره کرد. فضای مجازی به خصوص شبکه‌های مجازی، سایت‌های تجارت الکترونیک B۲B و برنامه‌های گوشی‌های هوشمند به عنوان پل ارتباطی مابین تجار صادرکننده و تجار واردکننده، فرصت‌های نوینی را برای معرفی محصولات در بازار‌های بین‌المللی و شروع مذاکرات تجاری ایجاد نموده است که البته نیازمند عملکردی هوشمندانه‌تر می‌باشد.

بی شک با هموارسازی و تسهیل ورود کالا‌های ساخت ایران به بازار‌های منطقه‌ای و فراتر از آن در بازار‌های جهانی، راهبرد خنثی سازی تحریم‌ها به عنوان هدف والایی که تحقق آن با تمام قوا از سوی بخش دولت و بخش خصوصی دنبال می‌شود، محقق خواهد شد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.