حمیدرضا یعقوبی آوینی
7 شهریور

بازاریابی فرامرزی مسیر ورود به بازارهای صادراتی

صادرات کالا به بازارهای بین‌المللی با انواع عوامل محیطی، مشتریان و رقبایی سروکار دارد که متفاوت با بازار داخلی در هر کشور هستند که نیازمند مدیریت و استفاده از روش‌های متناسب با بازارهای هدف و مخاطبان آن است. در گذشته، شتاب و سراسیمگی صادراتی و صادرات اجباری و اضطراری، باعث شده بود تا هر فردی و به هر دلیلی، هر نوع کالایی را به هر بازار و با هر شیوه‌ای صادر کند.

اما امروزه بازاریابی فرامرزی، نیازمند تحقیقات فرامرزی و واقع بینانه و توجه به عوامل گوناگونی همچون آشنایی با تجارت و مدیریت بین‌المللی، شناخت بازارهای خارجی، شرایط محیطی بازار هدف، انتظارات و خواسته مشتریان خارجی، قوت‌ها و ضعف‌های رقبا، آگاهی از عوامل محیطی اثرگذار بر تبلیغات در کشورهای مختلف به ویژه عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و قانونی، بررسی و ارزیابی قیمت گذاری، شیوه‌ها و مجرای توزیع و ارتباط با مشتریان به عنوان عوامل اصلی آمیخته بازاریابی در توسعه صادرات می‌باشند.

همچنین استفاده از کارشناسان و مشاوران صادراتی، بازاریابی و تبلیغاتی که ضمن برنامه‌ریزی دقیق، تنظیم و تدوین و هماهنگی راهبردهای بازاریابی و تبلیغات در صادرات محصولات می‌توانند زیربنای افزایش حوزه فعالیت صادراتی در شرکتی را در بازارهای خارجی محقق کنند.

در همین راستا شناخت کالاها و خدمات صادراتی و به ویژه رفتار، علاقه، توانایی و آمادگی صادرکنندگان کشور همراه با درک ضرورت و اهمیت تبلیغات در صادرات مناسب، زمینه فعالیت خوبی را برای صادرات محصولات به بازارهای خارجی فراهم می‌آورد و نتایج مثبتی در برخواهد داشت.

از روش های نوین برای بازاریابی در بازارهای بین‌المللی می‌تواند به فضای مجازی اشاره کرد. فضای مجازی به خصوص شبکه‌های مجازی، سایت‌های تجارت الکترونیک و برنامه‌های گوشی‌های هوشمند به عنوان پل ارتباطی مابین تجار صادرکننده و تجار واردکننده، فرصت‌های نوینی را برای معرفی محصولات در بازارهای بین‌المللی و شروع مذاکرات تجاری ایجاد نموده است که البته نیازمند عملکردی هوشمندانه‌تر می‌باشد. چراکه برای ورود به این عرصه از بازاریابی صارکنندگان می‌بایست در ابتدا محتوای مناسبی را با توجه به محصول یا محصولاتی که قصد بازاریابی آنها را دارد، تولید نمایند. این محتوا هرچقدر که کاربردی‌تر باشد، بهتر وظیفه‌ی بازاریابی خود را انجام خواهند داد.

از سویی دیگر اهمیت دادن به شرکت‌های تبلیغاتی کشور و تقویت و حمایت آنها، زمینه مناسبی از طریق مشارکت با شرکت‌های فعال تبلیغاتی خارج از کشور در جهت بهبود قابلیت و توانمندی‌ها در ارائه خدمات را فراهم می آورد تا این گونه سازمان‌ها، نه تنها تبلیغات در صادرات، بلکه در تبلیغات صادرات خدمات نیز موفق باشند. به همین دلیل، هرگونه برنامه‌ریزی تبلیغاتی، نیازمند همفکری و مشاوره بین مدیران بازاریابی بین‌الملی و شرکت تبلیغاتی داخلی با شرکت صادرکننده در جهت بررسی و ارزیابی محدودیت ها، امکانات و تسهیلات تبلیغات برای شناسایی بازارها و شناساندن کالاها و خدمات صادراتی ایران در کشورهای خارجی است.

همچنین ارائه خدمات در پذیرش هزینه‌های تبلیغاتی و بازار افزایی محصولات صادراتی و ایجاد معافیت‌های مالیاتی برای سازمان‌های تحقیقاتی – تبلیغاتی فعال در عرصه صادرات از سوی وزارت دارایی و امور اقتصادی و آموزش‌های جامع و کاربردی در خصوص تحقیقات بازاریابی، تبلیغات و سایر عوامل بازارافزایی، در رده‌های مختلف دانشگاهی با هدف پرورش نیروهای انسانی کارآمد و خلاق برای آینده از وزارت فرهنگ و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند بسترهای مناسبی را در زمینه بازاریابی و تبلیغات فرامرزی در مسیر ورود به بازارهای صادراتی خلق نماید.

 

* حمیدرضا یعقوبی آوینی – کارشناس ارشد کسب‌وکار

 

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.