بازاريابي گردشگري Tourism Marketing
28 بهمن

بازاریابی گردشگری – Tourism Marketing

بازاریابی در صنعت گردشگری یک روند مدیریتی، شامل پیش بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است. شناخت انگیزه ها و تقاضای گردشگران موجب شکل گیری قابلیت بهره برداری از محصول گردشگری می‌گردد. به طوری که این محصولات فقط مورد استفاده گردشگران غیر بومی قرار نمی‌گیرد، بلکه افراد بومی نیز از بسیاری از محصولات عرضه شده‌ی این صنعت بهره مند می شوند که منجر به توسعه اقتصادی شهرها خواهد شد.[۱]

بازاریابی در صنعت گردشگری اساساً شرکت های مسافرتی و عرضه کنندگان را در رقابت با یکدیگر قرار داده است. مدیریت مبادله توسط منفعت شخصی، سود اجتماعی و یا هر دو حمایت می شود و موفقیت یک روش بلندمدت، به رضایت متقابل عرضه کننده و مصرف کننده بستگی دارد. به عبارتی، می توان گفت که برآوردن خواست های محیطی و اجتماعی گردشگر به همان اندازه اهمیت دارد که جلب رضایت او . پس بازاریابی بر رابطه بین فروشنده و خریدار تمرکز دارد. لذا در برنامه ریزی گردشگری، مشتری محور بودن به معنی درک نیازها، خواسته ها، ادراک های گردشگران است. موفقیت بازاریابی، مستلزم آگاهی از توانمندی های بالقوه گردشگران، خدمات مورد نیاز آنها در سفر و همین طور اطلاع از همه انتظاراتی است که آنها مایل اند در طول سفر خود به آن دست یابند. [۲]

آمیخته بازاریابی گردشگری شالوده اساسی سیستم بازاریابی گردشگری را تشکیل می‌دهد. زیرا ترکیبی از عناصر لازم برای برنامه ریزی و اجرای کل عملیات بازاریابی است. تاکنون محققان و صاحب نظران گردشگری ترکب های متفاوتی از عوامل آمیخته بازاریابی گردشگری را ارائه داده‌اند. در جدول چگونگی تقسیم بندی دو محقق معروف به نام های میدلتون  و موریسون  را درکنار آمیخته بازاریابی بوردن (۴P) نشان می‌دهد که تعداد عوامل آمیخته بازاریابی را در گردشگری هفت و هشت مورد در نظر گرفته اند. [۳]

جدول ترکیب مولفه های آمیخته بازاریابی

نوع آمیخته بازاریابیعناصر
بوردن ۴Pمحصول، قیمت، مکان توزیع، تبلیغات
میدلتون ۷Pمحصول، قیمت، مکان توزیع، تبلیغات، نیروی انسانی، شواهد فیزیکی (عینی)، فرایند( برنامه ریزی)
موریسون ۸Pمحصول، قیمت، مکان توزیع، تبلیغات، نیروی انسانی، شواهد فیزیکی (عینی)، فرایند( برنامه ریزی)، مردم

در مناطق گردشگری و تاریخی ایران، نقاط تماس زیادی وجود دارد که اگر تمامی آنها رنگ و بوی تاریخ مربوط به بنا یا محیط را به خود بگیرند در ذهن مخاطب ثبت خواهد شد که این اقدام در جهت بازاریابی صنعت گردشگری را «همگرایی هویتی» می‌نامند.

“حمیدرضا آوینی”

بازاریابی گردشگری به دلیل ماهیت تـقاضای گردشگران و مشخصات خاص فعالیت هـای عرضه کنندگان به وجود آمده است . عرضه و تقاضا در این صنعت ویژگیهای خاص‌ خود‌ را دارد و آن را نسبت به سایر صنایع متمایز می کند. [۴]


منابع:

۱- هنرور، افشار؛ غفوری، فرزاد و فروزان، فرزام (۱۳۸۶) “عوامل مهم بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران”، فصلنامه المپیک، سال پانزدهم، شماره چهار.

۲- کاظمی، محمد (۱۳۸۵) “مدیریت گردشگری”، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول

۳- امین بیدختی، علی اکبر؛ زرگر، سید مجتبی؛ نظری، ماشاالله (۱۳۸۹) “آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری”، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره ۳، ص ۴۹-۶۸

۴- Middleton, V., Fyall, A., & Morgan, M.,(2009), “Marketing in travel and tourism”(۴rd edd).

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.