3 تیر

در گفت‌و‌گو با برنا: فرصت سازی یا فرصت سوزی در تصاحب بازار بالقوه قطر/ امکان اشتباه وجود ندارد

حمیدرضا یعقوبی آوینی، کارشناس حوزه کسب و کار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خربگزاری برنا گفت: در پی تنش سیاسی- اقتصادی ایجاد شده در حوزه خلیج فارس و قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی میان کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین با قطر، بازار کشور قطر به یک بازار بالقوه و در حال پایداری برای ایران تبدیل شده است و بطور مسلم فرصت مناسبی را به لحاظ معرفی محصولات ایرانی و حضور تجار و بازرگانان ایراندر بازار ۵ میلیارد دلاری کشاورزی و غذایی آن کشورخواهد داشت.

وی با بیان این موضوع که باید تلاش کنیم تا تجربه تجارت با روسیه بعد از تحریم این کشور از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حوزه تجارت با قطر تکرار نشود، افزود: پس از آن که روسیه از سوی غرب تحریم شد، وارد مرحله تنش سیاسی با ترکیه شد و تجارت بین این دو کشور به خصوص واردات از ترکیه کاهش محسوسی پیدا کرد. از سویی ایران بدلیل عدم ثبات در کیفیت محصولات صادراتی خود و عدم برخورداری از استانداردهای لازم و مدیریت بازاریابی نامناسب، نتوانست بازار بالقوه روسیه را تصاحب کند. در حالی که بیش از ۵۰ درصد از محصولات کشاورزی و غذایی مورد نیاز در روسیه از طریق واردات تامین می‌گردد.

یعقوبی آوینی با اشاره به سخنان مقامات گمرکی کشور ترکیه نسبت به افزایش سه برابری رقم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی این کشور به کشور قطر در این مدت کوتاه، تصریح کرد: ترکیه هدف خود را بر روی محصولات تولیدی با ارزش افزوده بالاتر غذایی قرار داده است تا بتواند سهم بیشتری را در اختیار بگیرد. در حالی که ایران هدف خود را صرف واردات محصولات خام کشاورزی به خصوص میوه و تره‌بار گذاشته است و همین دلیل باعث شده تا مقامات اقتصادی کشور ترکیه بر پر شدن قفسه فروشگاه‌های قطری از محصولات ترکیه ای خبر دهند.

وی با بیان این که ترکیه به عنوان رقیب اصلی ایران در کسب بازار کشاورزی و غذایی فعلی قطر در حال فعالیت است، گفت: در حال حاضر روزانه بیش از ۱۱۰۰ تن محصولات کشاورزی و غذایی از طریق بنادر جنوبی کشور به قطر صادر می‌شود. لذا ما باید از فرصت سوزی در تجارت با کشور قطر دوری کنیم و با صادرات محصولات مرغوب و با کیفیت بتوانیم بخش مهمی از بازار این کشور در حوزه کشاورزی و غذایی را تصاحب کنیم و آمار صادرات محصولات خود را به این کشور افزایش دهیم.

حمیدرضا یعقوبی آوینی تنها راه افزایش سهم بازار قطر را فراهم سازی بسترهای مناسب در تسهیل روند تجاری به این کشور و در سایه تولید و صادرات محصولات با کیفیت و برخورداری محصولات ایرانی از استانداردهای لازم و مورد قبول بازار قطر در جهت توسعه صادرات به آن کشور ومدیریت بازاریابی هوشمند بازرگانان ایرانی خواند و بر لزوم نظارت دستگاه‌های ذیربط در جلوگیری از افزایش قیمت محصولات صادراتی در داخل کشور تاکید کرد.

* حمیدرضا یعقوبی آوینی – کارشناس ارشد کسب‌وکار

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.