راهبرد موثر در توسعه بنادر کشور
13 تیر

راهبرد موثر در توسعه بنادر کشور

اهمیت بنادر در حمل و نقل دریایی

امروزه حمل و نقل دریایی کالاها نقش کلیدی در تجارت خارجی به ویژه تجارت فرا قارهای جهان دارد و یکی از حلقه‌های اصلی در حمل و نقل دریایی، بنادر می‌باشند که بزرگترین مبادی ورود و خروج کالاها به کشورها هستند. بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس به عنوان دروازه‌های ارتباطی کشور در کنار راه‌های جاده ای‌، ریلی و هوایی در مسیر کریدورهای بین المللی شمال جنوب و شرق و غرب می باشد.

در سرتاسر جهان، بنادر هر کشور حکم دارایی‌های راهبردی و نامشهود ملی را دارند. لذا کشورهایی که بتوانند مطابق میل بازار و مشتریان و همگام با تکنولوژی روز، مسیر توسعه و بهبود بنادر خویش را بپیمایند و جایگاه بهینه و بهره‌ور را نه تنها برای خود، بلکه برای ذینفعان نیز در بازار رقابتی جهانی فراهم آورند، بسیار معدودند. وجود بنادر کارا و فعال، علاوه بر این که می‌توانند به متنوع‌سازی اقتصادی منجر شود، نقش بسیار ارزشمندی را در کاهش بهای تمام شده کالاها ایفا می‌کنند.

حال با گسترش و توسعه حمل و نقل کانتینری و ظهور بنادر نسل سوم، بنادر ایران باید با تقویت کارکردهای بازرگانی و صنعتی در کنار کارکردهای خدماتی و با استفاده از فناوری اطلاعات و دانش فنی روز در ارتقای بهره‌وری ارائه خدمات بندری و ارائه خدمات یکپارچه با ارزش افزوده همچون توسعه فعالیت‌های لجستیکی و تمرکز حلقه ها و مُدهای حمل و نقل، شکل دهی ترمینال‌ها و مراکز توزیع بار، ارائه خدمات متنوع با ارزش افزوده و… از مراکز خدمات کالایی، به بازار کالایی تبدیل شوند و محدوده عملکرد این بنادر به محدوده‌های همجوار در پسکرانه‌ها و مراکز توزیع داخلی گسترش یابد تا از طریق این روش و راهبردی موثر نسبت به ایجاد مزیت رقابتی پایدار اقدام شوند.

موقعیت استراتژیک ایران

ایران، از جمله کشورهایی است که به لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار مناسب، علاوه بر در اختیار داشتن منابع و ثروت‌های ملی خدادادی، از مزیت ترانزیتی فوق العاده‌ای به عنوان عامل توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه بهره‌مند است که می‌تواند با گسترش شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی و ارتباط مطمئن و کارآمد از این مزیت در راستای درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند. ارتباط ایران با ۱۵ کشور جهان از طریق مرزهای آبی و خاکی می‌تواند به عنوان پل ارتباطی میان این کشورها با یکدیگر و سایر مناطق جهان ایفای نقش نماید.

قرار گرفتن در مرکزیت جغرافیایی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، قرار گرفتن در مسیر تلاقی دو کریدور مهم  ترانزیتی «شمال به جنوب» و «شرق به غرب»، برقراری ارتباط ترانزیتی شرق آسیا و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور به خاورمیانه و شرق اروپا، دسترسی به آب‌های آزاد از جمله دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، در اختیار داشتن بنادر با توانمندی بالای عملیات بندری، در اختیار داشتن ناوگان دریایی با ۲۵۴ فروند انواع کشتی تجاری و باری و احراز رتبه بیستم و دوم در سطح جهان با ظرفیت ۲۰ میلیون تن، امکان بهره‌مندی از بسترهای حمل و نقل چند وجهی و سیستم گسترده حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای و… از جمله مزیت‌های مهم در ارائه خدمات ترانزیت کالا و انرژی به کشورهای هدف قلمداد می‌شود که در نتیجه علاوه بر رشد سهم ایران از کل ظرفیت حمل بار دریایی جهان به بیش از یک درصد، سبب کاهش هزینه‌ها و خطرهای تجاری برای شرکای ترانزیتی کشور خواهد شد.

توسعه اقتصادی دریا محور

اقتصاد ایران در کنار توجه به اصول درآمدهای مالیاتی و امثال آن، نیازمند توسعه حمل و نقل بالاخص بخش دریا پایه است. چراکه بنادر می توانند از محل انجام ارائه خدمات به شرکت های کشتیرانی، حمل و نقل و تجار و صاحبان کالا در کنار ایجاد شبکه بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی های بین المللی و همچنین حوزه کشتی سازی و تعمیر کشتی و… ضمن سودآوری و کارآمدی به عنوان قطب‌های توسعه یا موتورهای رشد منطقه‌ای عمل کنند و با افزایش قدرت اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده و توزیع مجدد درآمدها، اهداف توسعه در مناطق بندری را تأمین کنند.

همچنین پسکرانه‌های بندری نیز به طور چشم گیری تحت تأثیر کارکردهای جدید در بنادر، درگیر فعالیت‌های مستقیم و غیرمستقیم مربوطه می شوند. به عبارت دیگر تغییر کاربردها و وظایف بنادر کشور از بارانداز کالا به هاب لجستیکی از سویی برای اقتصاد ملی و منطقه‌ای ایجاد منافع کرده و از طرف دیگر شرایط حفظ موقعیت کشور را در شبکه حمل و نقل و تجارت پایدار و همچنین زمینه‌های تولید ارزش افزوده و توسعه اقتصادی دریا محور کشور را فراهم می‌نماید.

روزنامه صمت - یادداشت راهبرد موثر در توسعه بنادر کشور
روزنامه صمت – یادداشت راهبرد موثر در توسعه بنادر کشور

منبع: روزنامه صمت – شماره ۲۰۹۳- صفحه ۱۶ – ۱۳ تیر ۱۴۰۱

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.