با وجود آنکه مبحث بازاریابی سبز چند سالی است که توسط برخی از شرکت های بزرگ تولیدی – خدماتی و آژانس های تبلیغاتی در سطح دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، ولی به دلایل گوناگونی، مسائل و مشکلات زیست محیطی که امروزه نسل بشر را به خود گرفتار کرده است (حفاظت از منابع طبیعی و حیوانات، جلوگیری از گرم شدن زمین، استفاده پایدار از منابع، کاهش آلودگی های صوتی و زیستی)، آنگونه که باید مورد توجه و استفاده از این روش بازاریابی قرار نگرفته است.
در واقع مسئولیت اجتماعی شرکتها در برابر محیط زیست که به عنوان « بازاریابی سازگار با محیط زیست» یا «بازاریابی سبز» نام برده میشود، تبدیل به یکی از استراتژیهای شرکتها در بازار رقابتی امروز شده است. بازاریابی سبز فرایندی اجتماعی است که افراد و گروهها از طریق فرایند مبادله محصولات و ارزش آنها، نیاز و خواسته خود را از طریق یک روش اخلاقی که اثرات منفی بر محیط زیست را حداقل کند، برآورده میکنند. به عبارتی دیگر در بازاریابی سبز، تقاضای مصرفکنندگان در رابطه با ترویج فرهنگ محافظت از محیط زیست از طریق استفاده از محصولات یک شرکت، مورد توجه قرار میگیرد.
نمونه های فراوانی از شرکتهایی در سطح جهان وجود دارند که تلاش دارند تا در مقابل حفاظت از محیط زیست، بیشتر مسئولیت پذیر باشند و بتوانند بهتر نیازهای مصرف کنندگان را ارضا کنند. از این رو کمپانی تولید پوشاک و البسه Lacoste در اقدامی ۱۰ گونه خزندگان، پرندگان و پستانداران نادر و در مرحله تهدید به انقراض را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است تا با تشویق مردم در مشارکت خرید از این پیراهنها از طریق فروشگاه آنلاین این شرکت و به اشتراک گذاری فیلم و عکس در رسانههای اجتماعی تحت هشتک زیر اقدام میکند.
#HistoryLacosteSaveOurSpecies
(پیشینه لاگست در حفظ گونههای جانوری ما)
در حقیقت این شرکت از طریق این برنامه بازاریابی سبز نه تنها در رسیدن به ماموریت کسب و کار خود اقدام میکند، بلکه مجموعهای از جامعه مدنی را به عنوان مشتریان بالقوه خود به پشتیبانی از این کمپین بازاریابی جهت افزایش مبارزه با انقراض این دسته از گونههای جانوری ترغیب مینماید.
* حمیدرضا یعقوبی آوینی – کارشناس ارشد کسبوکار
دیدگاه شما