موسسه بینالمللی اینتربرند هرساله در گزارشی به معرفی یکصد برند (نشان تجاری) برتر جهان اقدام میکند. این موسسه در ارزشگذاری برندهای برتر سال ۲۰۱۷ میلادی، به دو شاخص اصلی خودش بیش از گذشته تکیه داشته است. یکی تغییرات شگرف تکنولوژی و دیگری رشد از درون.
چراکه در دنیای هیجان انگیز امروزی، شگرف نگرشی و تکنولوژی تاثیر بسزایی بر جنبههای مختلف تجارت و زندگی بشر گذاشته است و از سوی دیگر برندها از داخل با انسانها یا همان منابع انسانی هر سازمان آغاز میشوند و در نهایت در خارج به انسانها یا همان خریداران محصولات ختم میشوند. این شاخص نشان میدهد که تبدیل شدن به یک برند معتبر، چه مقدار نیازمند توجه به منابع انسانی یا همان برندسازی داخلی است.
در این گزارش سالیانه و در میان ۱۰ برند برتر سال ۲۰۱۷، اپل یکی از غولهای صنعت انفورماتیک آمریکا همچنان پیشتاز است و گوگل و مایکروسافت جایگاههای دوم و سوم را به خود اختصاص دادهاند. همچنین کوکاکولا، آمازون، سامسونگ، تویوتا، فیس بوک، بنز و آی بی ام در ادامه ۱۰ برند برتر سال قرار گرفتهاند که نشان از حضور قدرتمند یک برند نوشیدنی و دو برند خودروساز در کنار سایر برندهای حوزه تکنولوژی و انفورماتیک جهان در صدر جدول میباشد.
همچنین این ۱۰ برند برتر توانستهاند بیش از ۴۰ درصد ارزش بهترین برندهای جهان را از آن خود کنند که نشان از اثبات مدیریت برند و رویکردهای مدیریتی در فرایند برندسازی خود دارند. در سوی دیگر و در میان این ۱۰ برند تنها سه برند کوکاکولا ، تویوتا و آی بی ام دارای کاهش درصدی نسبت به سال گذشته هستند که همین امر باعث گردید تا برند کوکاکولا یک رتبه و برند های تویوتا و آی بی ام به ترتیب ۲ و ۴ رتبه نسبت به سال ۲۰۱۶ با کاهش جایگاهی خود مواجه بشوند.
از سوی دیگر ۱۶ برند شامل فیس بوک، آمازون، ادوب، آدیداس، استارباکس، گلدمن سیچ، هوآوی، مورگان استانلی، فیدکس، پی پال، توانسته اند درصد رشد ۲ رقمی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال گذشته (۲۰۱۶) به ثبت برسانند. فیس بوک با رشد ۴۸ درصد در صدر و پی پال با ۱۲ درصد رشد در رتبه های آخر این نسبت رشد قرار دارند.
در این میان ۳ برند نسبت به سالهای گذشته به جدول ۱۰۰ تاییها وارد شدند. خوروسازی فراری (Ferrari)، نتفیلیکس (Netflix) و سلس فورس (Salesforce). حضور این سه برند نشان می دهد که سیطرهای از کسبوکارها میتوانند با یک برنامهریزی منسجم و هدفمند در مدیریت برند در کنار محصولات و راه حلهای خلاقانه برای رفع نیاز مشتریان در جدول برندهای برند سال جهان قرار بگیرند.
در این گزارش مشاهده می شود که بخشهای تکنولوژی، خودروسازی، سرویس دهندههای مالی، نوشیدنیها و خرده فروشیها به ترتیب پر ازرشمندترین برندها در بخشهای فعال دنیا میباشند.
بخش تکنولوژی به عنوان پر ارزشمندترین بخش با ۶۷۵ هزار میلیون دلار مجموع ارزش برند توانسته است بهترین جایگاههای این جدول را از آن خود کند. به نحوی که از برندهای اپل (رتبه۱)، گوگل (رتبه ۲)، ماکروسافت (رتبه ۳)، سامسونگ (رتبه ۶)، فیس بوک (رتبه ۸) که نیمی از ۱۰ برند برتر را به خود اختصاص دادند گرفته تا برندهایی مثل اینتل، سیسکو، اوراکل، اچ پی و حتی برندهای لنووو، ادوب و هواووی که قابل توجه است، حضور دارند. حضور فعال ۱۵ برند در این بخش در میان ۱۰۰ برند برتر نشان از توجه جهانی هم تولیدکنندگان و هم مصرفکنندگان به مبحث و نگرش تکنولوژی است.
در بخش خودروسازی و با مجموع ارزش برند بیش از ۲۶۰ هزار میلیون دلار، برندهای تویوتا (رتبه ۷)، بنز (رتبه ۹)، بی ام دبیلیو (رتبه ۱۳)، هوندا (رتبه ۲۰)، فورد (رتبه ۳۳)، هیوندای (رتبه ۳۵)، آئودی (رتبه۳۸)، نیسان (رتبه۳۹)، ولکس واگن (رتبه۴۰)، پورشه (رتبه۴۸)، کیا (رتبه۶۸)، لندروور (رتبه۷۳)، هارلی دیویدسون (رتبه۷۷)، مینی (رتبه۸۷)، فراری (رتبه۸۸) و تسلا (رتبه۹۸)، به عنوان ۱۶ برند خودروساز در این جدول قرار گرفته اند.
در میان ۱۲ برند در بخش سرویس دهندههای مالی با ارزش برند ۱۲۱ هزار میلیون دلار، میتوان از آمریکان اکسپرس، جی پی مورگان، اچ اس بی سی، گلدمن سیچ، ویزا، مسترکارت و پی پال نام برد که اکثر این برندها توانستهاند نسبت به گذشته رشد مثبت دو رقمی را تجربه کنند.
برندهای معتبری همچون کوکاکولا (رتبه ۴)، پپسی (رتبه ۲۲)، نسکافه (رتبه ۳۶)، اسپریت (رتبه۹۰) در بخش نوشیدنیهای این جدول و با مجموع ارزش برند بیش از ۱۰۷ هزار میلیون دلار حضور فعال دارند.
در بخش خرده فروشی سه برند آمازون، آیکیا (IKEA) و ای بِی (ebay) به ترتیب با ارزش برند ۶۷ ، ۱۸ و ۱۳ هزار میلیون دلار و در مجموع ۹۶ هزار میلیون دلار توانستهاند رتبههای ۵ ، ۲۵ و ۳۴ جدول برندهای برتر جهان در سال ۲۰۱۷ را از آن خود کنند.
همچنین در میان برندهای ورزشی، نایک با ۲۷ هزار میلیون دلار و آدیداس با ۹ هزار میلیون دلار ارزش برند، رتبه های ۱۸ و ۵۵ این جدول را کسب کردهاند.
در بخش رستوران نیز برند مک دونالد با ارزش ۴۱ هزار میلیون دلار در رتبه ۱۲، برند استارباکس با ارزش ۹ هزار میلیون دلار در رتبه ۶۰ و برند کی اف سی با ارزش ۵ هزار میلیون دلار و در رتبه ۸۳ در میان ۱۰۰ برند برتر جهان قرار دارند.
از سوی دیگر و با توجه به نقش صنعت لجستیک در دنیای تجاری ، ۳ برند یو پی اس (رتبه ۲۹)، فدکس(رتبه ۷۲) و دی اچ ال (رتبه ۷۶) در مجموعه با ارزش برند ۲۸ هزار میلیون دلار در این جدول حضور دارند.
* حمیدرضا یعقوبی آوینی – کارشناس ارشد کسبوکار
دیدگاه شما