کریدور ترانزیتی شمال جنوب
10 خرداد

کریدور ترانزیتی عراق، دور زدن برادرانه با چاشنی لبخند!

اتفاقاتی که در حوزه حمل و نقل منطقه خاورمیانه روی می دهد به خوبی نشان دهنده سیاسی بودن توسعه اقتصادی در این منطقه است. به بیان دیگر اگر در هر جای جهان سیاست بر اقتصاد اثر می گذارد در خاورمیانه، سیاست، اقتصاد را متحول و حتی وارونه می‌کند. در این منطقه، سیاست می تواند کاری کند که مسیرهای ناامن و پرهزینه حمل کالا و مسافر به مسیرهای مقبول تبدیل شوند و جای مسیرهای ارزان و امن را بگیرند. سیاست در این منطقه چنان عجیب است که کشورها می‌توانند برای هم قیافه برادرانه بگیرند، اما در  واقعیت مشغول دور زدن برادرهای خویش می‌باشند!

سخن از کریدور (دالان) جدید شمال جنوب عراق است که اخیرا به صورت رسمی از آن رونمایی شده است. بر اساس برآوردهای اولیه این طرح عظیم، حدود  ۱۷ میلیارد دلار خرج روی دست عراقی‌ها خواهد گذاشت که البته قرار است کشورهای اروپایی، چین و ترکیه نیز بخشی از این هزینه را تقبل کنند. یکی از هدف‌های راه اندازی این پروژه، کوتاه کردن مســیر ترانزیت کالا از کشورهای آسیای شرقی به اروپاست که هم اکنون از مسیر دریایی بسیار طولانی و گذر از کانال سوئز منتقل می‌شود و از سویی این پروژه ترانزیتی نه تنها برای انتقال کالا و مسافر بلکه موجب توسعه بخش گسترده‌ای از کشور خواهد شد.

نام فاو که برای هر دو کشور ایران و عراق با خاطرات تلخ جنگ و خون‌های ریخته شده در این بندر آمیخته است، دوباره با این پروژه بر سر زبان افتاده است. قرار است این پروژه با توسعه خطوط راه آهن و جاده‌های ترانزیتی، بندر بزرگ فاو عراق در جنوب کشور را به زیرساخت‌های ترانزیتی ترکیه وصل کند. از آنجایی که بندر فاو برای توسعه با موانع فنی مهندسی فراوانی مواجه است ولی شرکت‌های فنی و مهندسی ایران سهم چندانی از پروژه های توسعه این بندر ندارند. در حالی که توسعه بندر فاو عراق هم اکنون به نیمه رسیده اســت و تا چند سال دیگر تکمیل می شود.

دولت عراق به این پروژه تنها به عنوان یک کریدور ترانزیتی کالا نمی‌نگرد، بلکه عراقی ها قصد دارند قطارهای سریع السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای جابجایی مسافر در این مسیر راه اندازی کند.

سوال اینجاست که چرا دوستان عراقی در ارتباط با اتصال ریلی و جاده‌ای خود به کشور ترکیه که هر از چندی تمامیت ارزی آنها را نادیده می‌گیرد و به بهانه‌های مبارزه با تروریسم شمال عراق را محل تاخت و تاز خود می‌کند، وارد چنین معامله ‌ای شده اند در حالی که برای اتصال ریلی بصره به خرمشهر تا این حد تعلل می کنند.

مسئولان عراقی در دیدارها و بازدیدهایی اخیر با مدیرعامل راه آهن ایران، پروژه‌های مشترک ترتیب دادند و طرفین با لبخند از حرکت رو به جلو و رفع موانع این پروژه‌ها سخن گفتند، اما این که طرح‌های مشترک تسهیل ارتباطات حمل و نقل بین ایران و عراق واقعا چه زمانی به ثمر خواهد رسید و اراده طرف عراقی برای به نتیجه رسیدن این طرح‌ها چقدر است!؟ که در این راستا براردان عراقی چندان شفاف نیستند.

حمیدرضا یعقوبی آوینی

مدیر مسئول

پایگاه خبری صنعت لجستیک

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.