8 شهریور

توسعه صادرات؛ موتور حرکتی اقتصاد مقاومتی

چندسالی است که رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) سال‌ها را با نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده است. یکی از مباحث اساسی حاکم در این نوع اقتصاد، توجه به تولید صادرت محور و دوری از خام فروشی است. یکی از مشکلات اساسی در این بخش عدم نگاه تولیدکننده داخلی به بازار صادراتی در سایر کشورها به دلیل وجود هزینه‌های سربار مالی در تولید محصولات با ارزش افزوده و قوانین مختلف مانع گرا در امر صادرات، سبب گشته تا تولید کننده داخلی توانایی و اعتقادی به ایجاد مزیت رقابتی و صادراتی در محصولات تولیدی خود نداشته باشند. پس ما چگونه انتظار داریم که تولید کننده ایرانی در …

ادامه مطلب
1 شهریور

تاثیر نشان‌سازی در رونق تولید داخلی

امروزه حمایت از تولیدات و نشان محصولات داخلی موضوعی جهانی است که صد البته یکی از مقوله‌های مغفول در کشور است. چراکه نشان‌سازی محصولات (کالا یا خدمات) سبب ارتقای کیفیت تولیدات در داخل و صادرات آنها به خارج از مرزها خواهد شد. اگر به ساختار حمایتی در مسیر توسعه محصولات داخلی در برخی از کشورها مثل ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، سنگاپور، ترکیه و چین نگاهی کنیم، مشاهده می‌شود که نشان محصولات تولیدی در این کشورها در صدر نشان‌های دنیا قرار گرفته‌اند و این کشورها راهبرد تولید محصولات باکیفیت با هدف صادرات را اجرا کرده‌اند. سیاست‌گذاران اقتصادی این کشورها با در نظر گرفتن فعالیت‌ها و مزیت‌های شرکت‌ها …

ادامه مطلب
24 مرداد

فرصت یکه تازی روس‌ها در بازار ایران

با وجود ارتباطات عمیق سیاسی میان ایران و روسیه و پس از یک همکاری مشترک چند ساله در حوزه سیاست خارجی در منطقه خاورمیانه در راستای مبارزه نظامی با تکفیری‌های داعش که دست پرورده مثلث نظام سلطه آمریکایی- عبری – عربی هستند، اکنون پس از امضا شدن مادر تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به‌بهانه حمایت تهران از تروریزم و اقدامات به‌اصطلاح ضد حقوق بشری، تحریم‌هایی جدیدی علیه این کشور به همراه روسیه و کره شمالی وضع شد و مجددا ایران و روسیه در یک قایق مشترک در حوزه مبارزه با تحریم‌های اقتصادی قرار گرفته‌اند که این دفعه با اعتماد به یکدیگر در حال …

ادامه مطلب
18 مرداد

الگوی توسعه صنعت پوشاک در کشور همسایه

نبود سازوکار حمایتی از تولید داخلی در گذشته و به تبع آن ناتوانی مدیران صنایع در رقابت‌پذیر کردن محصولات و خدمات داخلی کشور در سطح بین‌المللی، باعث شد که تولیدکنندگان ایرانی نسبت به رقبای خارجی خود در بدترین شرایط رقابتی بازار در بیشتر صنایع قرار بگیرند. از این رو یکی از راه‌های جایگزین در مسیر توسعه صنایع داخلی، ترغیب نشان‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در تولید و عرضه مشترک محصولات با هدف صادراتی با تولیدکنندگان داخلی است. وقتی بازارهای مصرف داخلی ایران که از ظرفیت بالایی برخوردار است و به صورت یکطرفه همانند بازار پوشاک به کشور همسایه شمال غربی واگذار می‌شود، مصرف‌کنندگان داخلی نیز به …

ادامه مطلب
3 تیر

در گفت‌و‌گو با برنا: فرصت سازی یا فرصت سوزی در تصاحب بازار بالقوه قطر/ امکان اشتباه وجود ندارد

حمیدرضا یعقوبی آوینی، کارشناس حوزه کسب و کار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خربگزاری برنا گفت: در پی تنش سیاسی- اقتصادی ایجاد شده در حوزه خلیج فارس و قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی میان کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین با قطر، بازار کشور قطر به یک بازار بالقوه و در حال پایداری برای ایران تبدیل شده است و بطور مسلم فرصت مناسبی را به لحاظ معرفی محصولات ایرانی و حضور تجار و بازرگانان ایراندر بازار ۵ میلیارد دلاری کشاورزی و غذایی آن کشورخواهد داشت. وی با بیان این موضوع که باید تلاش کنیم تا تجربه تجارت با روسیه بعد از تحریم این کشور از …

ادامه مطلب