توسعه حمل و نقل ریلی
10 مرداد

حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب در توسعه حمل و نقل ریلی

رونق و فعالیت نوین لجستیکی در گلوگاه‌های اقتصادی کشور با توجه به هزینه بالای حمل و نقل جاده‌ای و وضعیت نامطلوب جاده‌های شمالی کشور در حوزه حمل بار‌های ترانزیتی، لزوم توسعه حمل و نقل ریلی موجب رونق و فعالیت نوین لجستیکی در گلوگاه‌های اقتصادی کشور شده و در صورت اتصال بنادر شمالی کشور به راه آهن سراسری، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد منطقه، این بنادر به عنوان بنادر نسل سوم همانند بنادر جنوبی در کریدور شمال به جنوب نقش آفرینی می‌کنند. حدود سه و سال نیم است که از اتصال راه آهن قزوین به رشت با هزینه حدود دو هزار میلیارد تومانی به …

ادامه مطلب
ترانزیت جایگزین نفت؛ خودفریبی بزرگ
26 تیر

ترانزیت جایگزین نفت؛ خودفریبی بزرگ

ترانزیت عامل پیش‌رونده و تکمیل‌کننده اقتصاد با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران، متولیان حوزه حمل و نقل دهه‌ها است که برای ایفای نقش فعال در حمل‌ونقل بین‌المللی و منطقه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند و لیکن اقدامات صورت گرفته با ضرورت توسعه ترانزیت تناسب نداشته و اهداف مورد نظر در این خصوص محقق نشده است. اینک دولت سیزدهم به توسعه روابط تجاری خود با کشور‌های همسایه برای توسعه ترانزیت به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی کشور در رقابت با کشور‌های منطقه به عنوان تبدیل شدن به حلقه اتصال حیاتی میان آسیا و اروپا و بهره گیری از آثار و پیامد‌های مثبت آن بالاخص در بخش‌های درآمدزایی …

ادامه مطلب
ادداشت متولی دولتی، حکمران ریلی
21 تیر

متولی دولتی، حکمران ریلی

جایگاه حمل و نقل ریلی حمل و نقل ریلی در دنیا به عنوان یکی از امن ترین و ارزان‌ترین روش‌های حمل و نقل تعریف  می‌شود که در کنار این ارزانی و امنیت، موضوع حمل بارهای حجیم نیز از مزایای حمل و نقل ریلی محسوب می‌شود. چرا که حجم جابه‌جایی کالا در یک قطار باری نسبت به تریلی های در حرکت در جاده از آسیب های زیست محیطی، مصرف سوخت، آلودگی هوا، ترافیک مسیر و جاده، تبعات اجتماعی، سوانح و تصادفات و… بسیار کمتری برخوردار است که تمامی این موارد از مزیت های شاخص در حمل و نقل ریلی به حساب می آید. با توجه به …

ادامه مطلب
راهبرد موثر در توسعه بنادر کشور
13 تیر

راهبرد موثر در توسعه بنادر کشور

اهمیت بنادر در حمل و نقل دریایی امروزه حمل و نقل دریایی کالاها نقش کلیدی در تجارت خارجی به ویژه تجارت فرا قارهای جهان دارد و یکی از حلقه‌های اصلی در حمل و نقل دریایی، بنادر می‌باشند که بزرگترین مبادی ورود و خروج کالاها به کشورها هستند. بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس به عنوان دروازه‌های ارتباطی کشور در کنار راه‌های جاده ای‌، ریلی و هوایی در مسیر کریدورهای بین المللی شمال جنوب و شرق و غرب می باشد. در سرتاسر جهان، بنادر هر کشور حکم دارایی‌های راهبردی و نامشهود ملی را دارند. لذا کشورهایی که بتوانند مطابق میل بازار و …

ادامه مطلب
روزنامه صمت - ياداشت حرکت دیرهنگام اما آینده‌دار
4 تیر

حرکت دیرهنگام اما آینده‌دار

کریدور ترانزیتی ریلی یکی از ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی کشور، ارائه خدمات ترانزیت ریلی به بارهای جهانی است. جغرافیای ایران و موقعیت ژئوپلیتیکی آن در منطقه و قرار گرفتن در مسیر شاهراه کریدورهای بین لمللی و بین قاره ای، پتانسیل بالقوه‌ای برای افزایش درآمدهای ملی و ارزی دارد. علاوه بر آن، موجب افزایش قدرت دیپلماسی و حرکت به سمت بی اثر شدن تحریم ها خواهد داشت. ایجاد و فعال شدن کریدور جدید ترانزیتی ریلی بین المللی و راهبردی قزاقستان ایران ترکیه، مسیر جدیدی را در توزیع و انتقال کالا از شرق آسیا به قلب اروپا هدف قرار داده است. باتوجه به اقدامات صورت گرفته از …

ادامه مطلب
سهم بازار-Market Share
29 بهمن

سهم بازار (Market Share) چیست؟

سرمایه گذاران همیشه به دنبال کشف شرکت‌هایی هستند که بیشترین بازده را برایشان داشته باشند. شرکت‌ها نیز به دنبال یافتن عواملی هستند که موجب افزایش نرخ رشد سود می‌شود. در ابتدا شرکت باید جایگاه خود را در بازار بداند و سپس برای جایگاهی بهتر برنامه‌ریزی کرده و تلاش کند. یکی از مفاهیمی که به ما کمک می‌کند تا در این مهم موفق باشیم، سهم بازار (Market Share) است. تعریف سهم بازار (Market Share) در هر صنعت یا بازاری تعدادی شرکت فعالیت می‌کنند که محصولات یا خدمات خاصی را به مشتریان شان ارائه می‌دهند و از آن درآمد کسب می‌کنند. بنابراین میزان فروش کل یک بازار …

ادامه مطلب
بازاريابي گردشگري Tourism Marketing
28 بهمن

بازاریابی گردشگری – Tourism Marketing

بازاریابی در صنعت گردشگری یک روند مدیریتی، شامل پیش بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است. شناخت انگیزه ها و تقاضای گردشگران موجب شکل گیری قابلیت بهره برداری از محصول گردشگری می‌گردد. به طوری که این محصولات فقط مورد استفاده گردشگران غیر بومی قرار نمی‌گیرد، بلکه افراد بومی نیز از بسیاری از محصولات عرضه شده‌ی این صنعت بهره مند می شوند که منجر به توسعه اقتصادی شهرها خواهد شد.[۱] بازاریابی در صنعت گردشگری اساساً شرکت های مسافرتی و عرضه کنندگان را در رقابت با یکدیگر قرار داده است. مدیریت مبادله توسط منفعت شخصی، سود اجتماعی و یا هر دو حمایت می شود …

ادامه مطلب
جلسه کارگروه مشترک شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی
13 دی

جلسه کارگروه مشترک شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

حضور در جلسه کارگروه مشترک شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به منظور بررسی و رفع مغایرت حساب‌های فی‌ما‌بین و وصول مطالبات سنواتی شرکت با حضور عضو هیات مدیره و قائم مقام سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و جمعی از مدیران این سازمان و معاون عملیات و امور گمرکی، «حمیدرضا یعقوبی آوینی» مدیرحوزه مدیرعامل، مدیر امور مالی، مدیر هماهنگی امور شعب، مدیر اجرایی و امور گمرکی

ادامه مطلب
اعضای هیات مدیره گروه حمل و نقل
27 آذر

نشست مدیر عامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اعضای هیات مدیره گروه حمل و نقل

دیدار و گفت‌وگو مدیر عامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به مناسبت روز حمل و نقل با اعضای هیات مدیره شرکت‌های تابعه در حوزه حمل و نقل و بیان مباحث و نظرات و پیشنهادات خود به عنوان رییس هیات مدیره شرکت حمل و نقل داخلی ایران تیر در حوزه کسب و کار و موضوع فعالیت

ادامه مطلب
کیفیت خدمات – Service Quality
14 آذر

کیفیت خدمات – Service Quality

به دلیل تنوع خدمات، تعریف خدمات همواره دشوار بوده است. آنچه این امر را پیچیده‌تر می‌کند، این واقعیت است که به دلیل نامحسوس بودن اکثر داده‌ها و ستاده‌ها، غالباً درک و تشخیص راه‌های انجام و عرضه خدمات آسان نیست. فیلیپ کاتلر معتقد است: « خدمت، فعالیت یا منفعتی نامحسوس و لمس نشدنی است که یک طرف به طرف دیگر عرضه می‌کند و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد. تولید خدمت ممکن است به کالای فیزیکی وابسته باشد یا نباشد.» [۱] و [۲] کیفیت خدمات به عنوان یک حدی است از یک محصول که با موفقیت در راستای اهداف مصرف کنندگان قرار گیرد. کیفیت واژه رایج …

ادامه مطلب